Web Strategie E-commerce Sitecore

DESTIL

In 2017 wil DESTIL een substantieel deel van haar omzet, minimaal 20%, online realiseren en ook het conversieratio moet flink omhoog. Het vorige platform was hier niet meer geschikt voor. Het draaide op een verouderde versie van Sitecore en is gebaseerd op een koppeling met een oud systeem. Tijd om met een schone lei te beginnen.

Spieken bij de buren

Op het gebied van e-commerce zijn er veel trends waar je als onderneming op in kunt springen. Het krachtige aan DESTIL is dat zij zich heel goed bewust zijn van de kenmerken en behoeften van de doelgroep. Een hippe, visueel sterke webshop, wat voor modemerken essentieel is, slaat bij DESTIL totaal de plank mis.
In het voortraject is uitgebreid onderzoek gedaan onder voorbeeldsites. Zo is door een heatmap-analyse het bezoekersgedrag snel, visueel inzichtelijk gemaakt. Bepaalde technieken, zoals de SEO URL zijn onder de loep genomen en in verbeterde vorm toegepast voor DESTIL.

Destil homepage

Een mix van trends en beproefde technieken

Sitecore Experience Platform

DESTIL heeft in 2011 voor Sitecore gekozen en heeft in 2012 een Sitecore site of the year award gewonnen. Ook nu is weer gekozen voor Sitecore en het huidige platform (versie 8.1) maakt gebruik van alle mogelijkheden die Sitecore heeft op het gebied van personalisatie.

Bestaande vs. potentiële klanten

DESTIL maakt een duidelijk verschil tussen potentiële en bestaande klanten. Een potentiële klant wordt op alle mogelijke manieren overtuigd van de voordelen van het klant zijn. Zo krijgt deze een compleet andere homepage te zien en krijgt de bestaande klant de scherp geprijsde dagdeal te zien.

Destil screens

Mobiel bestellen

Het nieuwe platform is uiteraard responsive, maar ook het check-out proces is voor ieder apparaat gelijk. Bezoekers kunnen de bestelling zowel op factuur als via IcePay betalen. Even snel vanaf de bouwplaats iets bestellen was nog nooit zo eenvoudig.

Geavanceerd zoeken

De webshop van DESTIL stond al bekend om de zeer uitgebreide zoekfunctie, wat bij dit ruime assortiment ook een absolute must is. Voor het nieuwe platform zijn we echter nog een stap verder gegaan. Op basis van de search server Solr worden data driven facetten getoond.

Content marketing

In 2017 gaat DESTIL ook serieus met de content aan de slag. De webshop was tot op heden het enige kanaal dat nog een afwijkende huisstijl had. Met het aanstellen van een content marketeer is ook dit vanaf 2017 definitief verleden tijd.

Destil responsive screens

Same day pick-up

Klanten kunnen de actuele voorraad bij een DESTIL vestiging in de buurt inzien. Hierdoor kunnen zij de bestelling nog dezelfde dag ophalen in deze vestiging. Een ander deel van de order wel laten bezorgen? Ook dat is mogelijk, allemaal binnen dezelfde bestelling.

Customer care

Er is een koppeling gelegd met een externe chatfunctionaliteit. Bezoekers kunnen direct een vraag stellen en hier de bestelling op aanpassen. Eerder is een pilot gedraaid met WhatsApp, waaruit geconcludeerd is dat dit nog één stap te ver is voor klanten van DESTIL. In de toekomst wil de organisatie het klantcontact wel gaan uitbreiden met kanalen zoals Facebook.

Online data offline toepassen

Door bezoekersdata op te slaan in de database van Sitecore Analytics weet DESTIL straks nog meer over haar klanten. Vertegenwoordigers worden op weg geholpen met een klant kans rapport, dat de e-commerce afdeling eenvoudig en snel voor hen kan opstellen. Analyse van online data wordt ook gebruikt om het assortiment van vestigingen te optimaliseren.

Andere klanten kochten ook

De omzet per bestelling wordt hoger door het aanbieden van gerelateerde producten op het juiste moment in de check-out flow. Ook dit is mogelijk gemaakt door de data uit Solr.

Destil productpagina

Wij kennen elkaar door en door. Er zijn korte lijnen en er wordt afwisselend bij elkaar op locatie gewerkt. Voornamelijk de twee back-end developers Younes en Christian kennen onze business logic alsof zij zelf een DESTIL medewerker zijn. Dit is ontzettend fijn, want deze ingewikkelde materie krijg je niet zomaar uitgelegd.

Diederick Hagemeijer, manager e-Commerce

Prijswinnend platform

In het eerste kwartaal na livegang heeft het platform al internationale erkenning ontvangen met een Sitecore Experience Award in de categorie Contextual Intelligence: Best data-driven website. De jury was onder de indruk van de innovatieve denkwijze en opzet van het platform, dit onderscheidt het van alle andere inzendingen.

Sitecore Experience Awards 2016 - Best data-driven website

Teamwork

Het DESTIL team bestaat uit 6 medewerkers van Estate en 3 van DESTIL. Gedurende 7 sprints is het platform ontwikkeld met een budget van circa 1 ton. Bijzonder feitje: dit gehele budget is eerst online verdiend.

Bekijk hier het resultaat

Wat mogen we voor jou betekenen?

Het lijkt ons leuk om kennis met je te maken. Wij zijn bereikbaar via verschillende kanalen. Neem je contact met ons op? De koffie staat klaar!