Business 311 x bekeken

Hoe help ik de conversieratio van mijn website of webshop om zeep?

26 februari 2019 - Floor Mutsaers

Overal zijn prikkels en het wordt steeds moeilijker om de aandacht van een gebruiker vast te houden. Wetenschappelijk is bewezen dat de concentratieboog van de mens sinds het bestaan van de smartphone steeds verder af is genomen. Onze concentratieboog is nu vergelijkbaar met die van een goudvis. Informatie is er in overvloed en om de aandacht te krijgen wordt er al snel gekozen voor opvallende titels als: “Hoe help ik de conversieratio van mijn website of webshop om zeep?”

In dit artikel ga ik je vertellen waar je op moet letten en wat je in ieder geval niet moet doen.

Maar even een stapje terug, waar hebben we het nu precies over? Conversie optimalisatie is het verhogen van het percentage bezoekers wat succesvol een vooraf geïnitieerd doel op een website of webshop behaald. In het geval van een webshop is dit vaak het aanschaffen van een of meerdere producten. Bij een website kan dit het invullen van een formulier zijn. Conversie optimalisatie is dus zeker niet alleen van toepassing op webshops, maar ook op websites. Aangezien je dit artikel leest ben je waarschijnlijk geïnteresseerd in conversie optimalisatie. Voorkom hierbij dat je de volgende fouten maakt:   

Doe niet aan over A/B testen
“Testen is niet nodig, we passen het wel gelijk aan. Scheelt een hoop tijd!”
Oei... Dat is vragen om problemen!  Kleine aanpassingen aan een webpagina kunnen onverwacht veel effect hebben op het conversiepercentage van een website. Daarbij is het na een half jaar met verschillende aanpassingen heel moeilijk om te ontdekken waarom de conversie is teruggelopen. Uiteindelijk blijkt na uren onderzoek dat een enorm voor de hand liggende oplossing onverwacht een flinke negatieve invloed heeft gehad.

Te weinig betaalmethodes
“We zijn live en onze klanten kunnen afrekenen, dat is toch genoeg?”
Uit verschillende gebruiksonderzoeken is gebleken dat het ontbreken van betaalmethodes een van de belangrijkste redenen is om een betaalpagina te verlaten. Als je al meerdere betaalmethodes hebt, kun je ook die nog verder optimaliseren. Bij nieuwe bezoekers kun je bijvoorbeeld de meest gebruikte betaalmethode bovenaan tonen. Bij herhaalbezoekers kun je aanbieden de betaalmethode van het vorige bezoek automatisch te gebruiken. Help je gebruiker zijn doel met zo min mogelijk inspanning te behalen.  

Langzame laadtijd 
“Ik wil komend jaar veel nieuwe zaken aan mijn website toevoegen, onderhoud en performance komt volgend jaar wel weer.”
De snelheid van je site hangt zeer nauw samen met de conversie van je webshop. Een seconde meer laadtijd, kan de conversies met 7% doen dalen. Langzame sites worden vaak al weg geklikt voor de website überhaupt volledig geladen is. Om de conversie van je site te optimaliseren, zorg dan allereerst dat de basis van je site goed is en deze stabiel en snel draait. 

Klakkeloos andere websites overnemen 
“Bol.com heeft het ook, dus dan werkt het voor ons ook”
Wat voor Bol.com werkt, hoeft niet perse voor jouw doelgroep te werken. Natuurlijk hoef je niet altijd het wiel zelf uit te vinden en maakt een herkenbare website het voor een gebruiker makkelijker. Maar wellicht is er een simpelere oplossing mogelijk die hetzelfde rendement heeft. Ga niet altijd voor de meest dure uitgebreide oplossing die je op een andere website of webshop hebt gezien, maar ga voor een goede werkbare versie die aansluit aan waar je klant behoefte aan heeft. 

De smaak te pakken? Wij helpen je graag om verder te denken over optimalisatie mogelijkheden voor jouw website. Neem contact met ons op!

 

 

Floor Mutsaers

Mijn passie is het samenbrengen van en het beste resultaat halen uit mensen, digitale oplossingen en organisaties. Met als uitgangspunt vertrouwen in en waardering voor elkaar en uiteraard een prachtig eindresultaat neerzetten.  

Reacties ()