Business 73 x bekeken

Innovatie. Het gaat om het effect

3 december 2018 - Alex Otten

We zijn als Estate Digital, betrokken bij een vernieuwend en spannend onderwijsinitiatief. Fontys Hogeschool voor ICT heeft een nieuw concept opgezet waarbij studenten, docenten, lectoren en het bedrijfsleven intensief met elkaar gaan samen werken.

We zijn al Partner in Education, zoals Fontys dat noemt, maar zijn trots om te melden dat we nu Partner in Innovation worden. In essentie komt het erop neer dat we op locatie in Eindhoven (Strijp T), in een kantoorachtige omgeving gaan werken, kennisdelen en onderzoeken. Een win-winsituatie voor alle betrokken partijen. Ik doe hiermee het initiatief tekort, maar het gaat nu even om de term Innovation. Op het HBO wordt toegepast onderzoek gedaan in tegenstelling tot het WO waar fundamenteel onderzoek wordt gedaan. Korte termijn versus lange termijn. Bij het HBO is het praktischer, sneller toepasbaar en concreter. Een vraag die opkwam was “maar hoe innovatief is dat dan?”. 

Voor mij hoeft een innovatie niet wereldschokkend, groots of meeslepend te zijn. Ook een kleine, praktische verbetering met veel impact, is voor mij innovatie. Tegenwoordig heb je bij knijpflessen mayonaise en ketchup een handigheidje om het beschermende stukje wat onder de dop zit, weg te halen. Vroeger moest je pulken en met een mes aan de gang. Nu kun je twee kunststof flapjes omhoog doen en daarmee het afdekdingetje er (met enige kracht) vanaf halen. Ik vind dat een innovatie.

Voor Fontys is deze aanpak alleen al een innovatie in het huidige onderwijs. Eentje die er, net als die flapjes, al lang had moeten zijn. Voor Estate houdt dit in dat we de mogelijkheid hebben om vraagstukken van onze klanten, neer te leggen bij een groep van 300 studenten, docenten, lectoren en andere bedrijven. Een eigen Raleesearch- en Developmentafdeling, die we in kunnen zetten voor onze klanten. Dat vind ik echt een uitvinding! Hierbij hoeven de vraagstukken niet enorm innovatief te zijn, als ze maar een bijdrage leveren aan de wereld van onze klanten.

Nog even terug naar die flapjes. Er is een merk waarvan ik hoop dat ze nooit hun pot zullen voorzien van afhaalflapjes. Nutella. Bij het openen van een nieuwe pot, hoor je een kort kraakgeluid als bewijs van nieuwigheid. Wanneer eenmaal de deksel eraf is, zie je een gouden afdekpapier die de pasta beschermt. In de loop der jaren heb ik een techniek ontwikkeld waarmee ik, met een mes, in een soepele draai beweging die gouden afdekplaat eraf snijd. Wat overblijft is een gouden rand en natuurlijk een geopende pot Nutella. Noem me nostalgisch, maar sommige zaken hoeven niet te innoveren. 

Meer weten over Fontys en het Innovationlab? Kijk hier.
 

Alex Otten

‘Internet is als water uit de kraan’ aldus Alex. Nieuwe kansen dienen zich elke dag aan en Alex is sinds 1995 actief om die kansen te ontdekken en in te zetten voor de doelen van zijn klanten. Alex is niet alleen directeur bij Estate internet, maar houdt zich ook actief bezig met het geven van onderwijs en de begeleiding van jonge talenten. ‘Antwoorden is het nieuwe zenden’ is zijn motto.

Reacties ()