Business 61 x bekeken

Web Summit 2018 - Een verslag vanuit een nieuwe bezoeker

15 november 2018 - Jessie de Peffer

Met meer bezoekers dan een gemiddelde editie van Lowlands, kan ik zeggen dat ik nog nooit zo’n massaal evenement heb bijgewoond als de Web Summit in Lissabon. Het kostte me een dagje om te acclimatiseren, maar vanaf dat moment heb ik alles in me opgenomen, veel gezien en geleerd. In dit blog vertel ik je wat ik gezien heb en wat ik heb opgestoken.

Het deel van het programma van de Web Summit dat ik gezien heb, was gericht op snel informatie opdoen. De sprekers die ik gezien heb hielden zich aan twintig minuten tot een half uur. De presentaties en gesprekken die ik interessant vond, hadden vooral betrekking op storytelling, marketing en trendwatching. 

Pijn en reflectie is vooruitgang
Er was een lezing over succes en wat daar onderdeel van is. Een van de oneliners die ik daar oppikte was ‘Pijn en reflectie is vooruitgang.’ En dan met name het reflectiedeel. Je kunt plat op je gezicht vallen, opstaan en weer doorgaan. Zolang je niet terug kijkt en nagaat waarom iets fout is gegaan kun je er niet van leren. Een open deur, maar wel eentje die we soms vergeten. We leven in een maatschappij die afgelopen jaren erg gericht is geweest op het perfecte plaatje, kijk maar eens naar een willekeurig Instagramprofiel. Niemand zet daar een beeld neer van zichzelf in badjas, met een zak chip op de bank, make-uploos en Netflix op. Een fout maken, dit toegeven en terugkijken naar wat je de volgende keer anders gaat doen, is niet zo vanzelfsprekend. En toch leer je nog steeds van fouten het meest. Mits je reflecteert. 

De gezichten van je organisatie zijn belangrijk
Bij een lezing van de StartUp University woonde ik een groepsgesprek bij dat ging over de perfecte pitch anno 2018. Een van de aanwezigen gaf aan dat veel bedrijven en startups de fout maken om heel snel voorbij de Powerpointsheet met het team erop te gaan. De gezichten achter het product/bedrijf zijn juist cruciaal voor het vormen van een indruk bij degene die de presentatie aanschouwt. Ook vinden (potentiële) klanten het waardevol om te weten met wie ze te maken hebben, wat hen beweegt en hoe ze écht zijn. 

Beer and data
Ian Wilson van Heineken gaf aan dat Heineken ondertussen midden in een traject zit om data te verzamelen van bierdrinkers om hen zo persoonlijk te kunnen targeten. Het is een lastige klus, omdat het moeilijk is te achterhalen wie nu eigenlijk je bier koopt, dat kan anoniem in de supermarkt of in een bar zijn. Om inzicht en targeting te realiseren hebben ze data- en analyticsexperts in huis gehaald (in plaats van uit te besteden) en zijn sales en marketing meer gaan samenwerken. Het traject loopt nog niet lang, dus er zijn nog geen resultaten gepresenteerd. 

Women in Tech
Uiteraard ben ik in de Women in Tech lounge geweest. Ik heb hier gesproken met diverse dames die werkzaam zijn in onze business.  Hier wordt gestreden voor ‘Strenght in Diversity’. Een gezonde mix van mannen en vrouwen. Het is mooi om te spreken met hen en geïnspireerd te raken door vrouwen die keihard hebben moeten werken om te zijn waar ze nu zijn. En zich inzetten om de jongere generaties vrouwen te inspireren en aan te zetten om te knokken voor wat je maar wilt en kunt bereiken. 

Al met al heb ik een inspirerende week gehad. Ik moet eerlijk bekennen dat ik iets meer diepgang verwachtte in de presentaties, maar ik begrijp ook dat het lastig is om diep te gaan in een kort tijdsbestek. Maar ik ben positief verrast: door onze grote getale aan vakgenoten, de Summit zelf en de stad:  Lissabon is prachtig. Gebouwd op zeven heuvels voel je de geschiedenis, de cultuur en de normen en waarden. Het is een stad die je welkom heet en waar je, ondanks de grootte, nooit het gevoel hebt dat je er alleen voor staat. En ik heb vis gegeten, veel vis. 

Summit

 

Jessie de Peffer

Met onze klanten sparren, ze helpen en zorgen dat ze blij zijn. Dat geeft mij onwijs veel energie. Samen werken aan een goede relatie op de lange termijn is mijn uitgangspunt. Doen wat we beloven. Al zo'n zeven jaar lang geniet ik dagelijks van de interactie met klanten en mijn collega’s. Binnen het Serviceteam zijn wij er echt op gericht om onze klanten na oplevering van hun applicatie te helpen op een manier die duurzaam en doeltreffend is. 

Reacties ()