Business 483 x bekeken

Drie tips die bijdragen aan jouw e-commerce succes!

18 juni 2018 - Younes van Ruth

Samen met onze lead strateeg en designer Marcel bezocht ik Emerce Ecommerce Live! het toonaangevende e-commerce event van Nederland. In deze blogpost lees je welke cases en voorbeelden ons het meeste aanspraken: van bestelzuil tot en met digital trailblazer.

1. Wees creatief met online en offline.

Hoe combineert jouw organisatie online met offline? Winkels zullen nooit helemaal verdwijnen. Mensen hechten nog steeds veel waarde aan het ervaren (passen, zien en voelen) van producten.

Door het plaatsen van een bestelzuil in je winkel stimuleer je dat mensen in de winkel op de zuil een bestelling plaatsen om het later op te komen halen. Lieke Luttmer van Intergamma vertelt over de strategie die zij bij bouwmarkt Gamma hebben gehanteerd.

De medewerkers van de Gamma hoeven hun bestelcomputer nauwelijks meer te gebruiken. Hiervoor gebruikt de consument namelijk de zuil in de winkel. En indien nodig helpt een medewerker een handje. Bijvoorbeeld op het moment dat een product niet voorradig is. De zuil vervangt hier de baliemedewerker. Naast dit voordeel heeft zo’n zuil ook effect op de hoeveelheid aankopen via het web. Veel mensen maken kennis met de mogelijkheden in de winkel en schaffen een product daarna ook makkelijker thuis aan.

In de grafiek zie je de omzetstijging per type bestelling na de introductie van een winkelzuil. Hierbij heeft de klant de keuze om het product te laten thuisbezorgen of zelf in de winkel op te halen. Met de winkelzuil verandert de totale online en offline dynamiek. Tip: Probeer hierbij online en offline zoveel mogelijk in overeenstemming te laten zijn. Zorg bijvoorbeeld dat producten die in de winkel liggen ook online te vinden zijn.

verkoop-winkel-zuil-internet

Heb je veel klanten die offline kopen? Dan kan het een eerste stap zijn om ervoor te zorgen dat ze de kassabon via de mail krijgen. Hiermee breng je ze een stap dichterbij het online aanschaffen van producten. Ook maak je hierdoor het retourneren een stuk gemakkelijker.

Bijkomend voordeel is dat ook de verkoop via de website hierdoor is toegenomen. Hetzelfde geldt voor bestellen in de winkel en het thuis laten bezorgen en vice versa.

2. Verwijder elke vorm van frictie

Ken de verbeterpunten van je verkoopkanaal! Bedrijven als Amazon en Booking.com testen en verbeteren hun processen continue. Hierbij is Neuromarketing een van de laatste trends: door hersengolven te meten wordt de beleving van consumenten objectief gemeten. Ook met andere tools zoals Usabilla kun je ervoor zorgen dat bezoekers hun mening over een service kunnen delen. Hierdoor ontdek je waar mensen problemen ondervinden, puur praktisch of in de beleving.

De bereikbaarheid van de servicedesk wordt door veel consumenten als drempel ervaren. Door bijvoorbeeld een chat functie op de website aan te bieden neem je deze voor veel mensen weg. We leven in de wereld van de “on-demand” generatie die alles gemakkelijk beschikbaar wil hebben. Hierbij nemen onze apparaten ook steeds meer zaken van ons over. In de nabije toekomst maakt je telefoon een afspraak voor je bij de kapper. Dat is pas makkelijk! https://youtu.be/bd1mEm2Fy08?t=47s

3. Zorg dat je een “digital trailblazer” hebt

Is je e-commerce organisatie disruptief en innovatief genoeg? Heb je iemand met mandaat die zorgt dat nieuwe ideeën werkelijkheid worden? Hendrik Feld-Jakobsen van Vaimo introduceert ons met het begrip “Digital Trailblazer”. Deze zogenaamde “trailblazers” sturen aan op de juiste tools en platformen. Ook helpen zij de organisatie om snel en agile te worden. Wij moesten hierbij erg denken aan de manier waarop Estate op strategisch niveau samenwerkt met haar klanten.

the-digital-trailblazer

De trailblazer zorgt dat strategische doelen in kaart worden gebracht en gaan vervolgens op een customer-centric manier aan de slag om deze doelen realiseren. Ze maken een activiteitenplan en nemen daarin zaken op als: 

  • Veranderingen in je business model als gevolg van digitale transformatie;
  • Starten met een kleine business case, daarna stap voor stap doorpakken;
  • Meedenken op strategisch, tactisch en operationeel niveau;
  • Testen, falen en success behalen.

 
Wil je meer weten?

Wil je sparren over hoe Estate denkt over e-commerce? Of wil je een kijkje in de keuken? Je bent van harte welkom om met ons van gedachten te wisselen. Laat het ons weten!

 

Younes van Ruth

Younes is een gepassioneerde Sitecore ontwikkelaar met gevoel voor humor en geen uitdaging is voor hem te groot!

Reacties ()