Tech 1235 x bekeken

En de website moet snel zijn!

28 juli 2017 - Dave van Emmerik

Eén van de meest gehoorde eisen voor start van een project. Maar wat is snel? Een visueel aantrekkelijke website barstensvol foto’s, video’s en wellicht zelfs virtual reality of 3D animaties is simpelweg langzamer dan een wat meer zakelijke pagina gevuld met vooral tekst. Google springt hier handig op in.

Zij ontwikkelden een tool die zich niet uitsluitend blind staart op snelle laadtijden. De zoekgigant ‘kijkt’ ook naar het soortement content en ‘snapt’ dat een kale website sneller op het scherm verschijnt dan een variant vol toeters en bellen. Toch kunnen beiden sites een hoge score halen. Hiermee onderscheidt Google zich van de tientallen concurrenten die in grote lijnen hetzelfde doen. Waarschijnlijk verklaart dit ook waarom de scanner het afgelopen jaar zo enorm populair is geworden.

GooglePageSpeed
 
Google Page Speed scant de website op verzoek en geeft daarna een score van 0 tot 100 voor zowel desktop als mobiel. Gezamenlijk met die uitslag krijgt de gebruiker allerlei praktische adviezen voorgeschoteld om het resultaat te verbeteren. Dit kan variëren van voor de hand liggende zaken als het comprimeren van afbeeldingen, tot het asynchroon inladen van niet zichtbare content. Google is hierin vrij doortastend en ziet bijv. wanneer een groot uitgesneden afbeelding eigenlijk iets kleiner geschaald had kunnen worden, zonder daarbij alle devices, pixeldichtheid en acties uit het oog te verliezen. Bijvoorbeeld wanneer een kleine afbeelding ook gebruikt wordt om een vergroting te tonen, dan is dit iets wat meegenomen wordt in het advies. De (meeste) concurrenten geven dan eerder het advies alles maar gewoon te verkleinen, terwijl Google snapt dat die grote afbeelding noodzakelijk is voor een goede gebruikerservaring.
 
Wanneer een website goed ontwikkeld is, dan zullen alle adviezen van Google wellicht leiden tot een véél hogere score, maar onder de streep vaak maar enkele milliseconden winst opleveren. Toch is het de moeite van de (kleine) investering waard. Een paar milliseconden, 24/7 en 365 dagen per jaar levert opgeteld een behoorlijke winst en tevens een besparing van bandbreedte op. Daarnaast zorgt het voor schonere code, wat gunstig is voor de code / content ratio, wat weer bijdraagt aan verbeterde vindbaarheid. En nog een belangrijk argument: Google kent in zijn ranking waarde toe aan snelheid. Een snellere website, zal hoger geplaatst worden dan dezelfde site die niet geoptimaliseerd is. Een hoge PageSpeed score kan in het waarde oordeel van dezelfde eigenaar eigenlijk niet genegeerd worden toch?
 
Wij houden bij ontwikkeling van een website rekening met snelle laadtijden, een goede gebruikerservaring en geoptimaliseerde code. Toch kunnen de puntjes op de spreekwoordelijke ‘i’ gezet worden met Google Pagespeed. En ook daar helpen wij je graag bij.
 

Dave van Emmerik

Webdeveloper met interesse voor de interactie tussen Design, Front-End, UX en IxD. Stiekeme liefhebber van PHP en is overtuigd van de toekomst van JS.

Reacties ()