Marketing 1381 x bekeken

De zorgen van een scholier anno nu

10 juli 2017 - Mirella Granucci

Kijk jij ook wel eens met weemoed toe op kinderen die onbezorgd aan het spelen zijn? De enige zorg van het moment is of ze toch wel de aller tofste Spinner van de buurt hebben. Morgen is vaak niet top of mind en later als je groot bent lijkt nog zo ver weg. Dat onbezorgde leventje is steeds vroeger voorbij. Wist je dat een middelbare scholier al ruim 2 jaar voor het eindexamen zorgen heeft over zijn of haar toekomst?

Wat wil je worden als je later groot bent?

Passies en hobby’s komen en gaan en ik heb tijdens mijn jeugd regelmatig een ander antwoord gegeven op deze vraag. Ook ik heb eerst de verkeerde studiekeuze gemaakt en hierdoor een jaar “verloren”. Ben ik even blij dat ik deze keuze niet meer hoef te maken in het huidige tijdperk. De druk om goed te kiezen neemt verder toe nu de financiële gevolgen van een verkeerde studiekeuze groter zijn dan ooit. In mijn vorige blog had ik het al over het raken van een klant, dit gebeurt op het niveau van ‘hart tot hart’. Hoe kun je een student nog raken als de keuze steeds rationeler wordt?

Onderscheidend ontzorgen

Wij werken met heel wat onderwijsinstellingen samen en ik kijk met trots naar de manier waarop zij ieder op een eigen manier inspringen op deze momenten in de student journey. Studenten als ambassadeur, oneindig veel mogelijkheden om mee te lopen en een kijkje in de keuken te nemen, gebruiksvriendelijke studiezoekers op de website, mogelijkheden tot persoonlijk contact en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik ga voor het gemak de onderwijsinstelling vanaf nu persoonlijk benaderen en heb het hierna over jij. Voel je gerust aangesproken, dan weet ik dat ik je heb geraakt.

Je gaat je echt onderscheiden als onderwijsinstelling als je de student helpt bij het bepalen van de eigen identiteit en “ik”. Op een persoonlijke manier en daar waar de student te vinden is, want bij dit soort grote beslissingen werkt het niet om hen vanuit een zolderkamertje een vragenlijst in te laten vullen. Een student van nu verliest de concentratie binnen no time en zit na vijf minuten peinzen weer door de Facebook timeline te scrollen. En dat is dus precies waar jij als onderwijsinstelling moet zijn.

Een persoonlijk profiel via Social Media

Een scholier is opgegroeid in een digitale wereld met onbegrensde mogelijkheden. Vrienden ontmoet je na school niet meer bij de fietsenstalling, nee die tref je op Snapchat, Instagram of via Facebook chat. Werkelijk ieder moment wordt gedeeld en dit biedt jou als onderwijsinstelling een schat aan informatie (data). Zorg dus dat je daar bent. Je kent het persona en weet wat hem bezighoudt. Volg potentiële studenten, makkelijker wordt het niet met alle #’s én verras door aan te spreken op het moment waarop men het niet verwacht. Onbewust is men dan bezig met het uitvoeren van de grootste passie en vanaf hier zijn het nog maar een paar stapjes tot aan de juiste studiekeuze.

Natuurlijk heb je nu vragen: ja maar hoe dan en schrikt dat juist niet af? Ik wil je vragen graag beantwoorden en met mij nog vele anderen. Toch denk ik dat je het vooral eens moet proberen. Er is geen beter moment dan nu (#YOLO). Zullen we eens kijken hoe we die student kunnen raken?
yolo-instagram-feed
 

Mirella Granucci

De online wereld verandert continu. Kansen spotten om het telkens nét iets beter te doen, dat is waar ik energie van krijg. Samen met het team ervoor zorgen dat klanten blijven terugkomen, daarvan gaat mijn hart sneller kloppen!

Reacties ()