Marketing 2648 x bekeken

Een goede eerste indruk met je nieuwe website – tips & tricks

12 juni 2017 - Marcel de Jong

De eerste ervaring met een nieuwe website moet goed zijn. Je wil direct de toegevoegde waarde over laten komen op de gebruiker. Waar kun je op letten tijdens de voorbereiding van de livegang?

De juiste inhoud

In de aanloop naar een nieuwe website zijn veel mensen in beweging. Ze zijn druk bezig met de structuur en inhoud. Die goede content heb je nodig om vanaf het begin af aan bezoekers te boeien. Ze moeten direct zien waar de organisatie voor staat. Betrek het publiek zo vroeg mogelijk, bijvoorbeeld al tijdens het schrijven van teksten. Denk vanuit je publiek, de vragen die ze hebben, de situaties waarin ze zich bevinden en de taal die ze spreken. Dan ben je klaar om de juiste antwoorden te geven.

De vooraankondiging

Met de vooraankondiging laat je mensen weten dat de site er aan komt. Je kunt ze alvast ‘primen’ en op de juiste manier voorbereiden (opwarmen) voor de nieuwe website. Denk hierbij ook aan:

  • Het vragen om emailadressen, zodat je weet wie graag een update ontvangt bij de livegang.
  • Het maken van een lijst van alle personen die je op de hoogte wilt stellen van de livegang.
  • Het maken van persberichten met goede afbeeldingen.
  • De voorbereiding van aankondiging(en) op sociale media.

De lancering (livegang)

De lancering is een mijlpaal voor de organisatie. Vanuit het perspectief van de bezoeker is het eerste bezoek veel belangrijker, daarover meer in het volgende punt. Denk bij de lancering aan:

  • Kwaliteit boven kwantiteit: liever minder pagina’s die kwalitatief in orde zijn, dan veel pagina’s van lage kwaliteit. Probeer alles ook niet perfect te maken. De website is een levendig geheel en is nooit “af”.
  • De juiste dag en datum. Vrijdag is een dag waarop sites nooit geactiveerd worden. Eventuele problemen kunnen in het weekend immers niet worden opgelost. Begin van de week is beter. Denk ook na over andere relevante actualiteiten of evenementen die zich positief of negatief verhouden met de livegang van de nieuwe site.
  • Het omzetten van de DNS: het kan enkele uren (officieel zelfs 24 uur) duren voordat iedereen de website ziet.
  • Binnenkomende vragen over de nieuwe website. Zorg voor een kant- en klaar verhaal over het hoe en waarom van de website, inclusief het juiste beeldmateriaal.
  • Beschikbare mensen om vragen te beantwoorden en waar nodig kleine aanpassingen te doen, mochten er opmerkingen komen over de inhoud van de website.

Het eerste bezoek

Bij een eerste kennismaking is het belangrijk dat de toegevoegde waarde van de site direct goed naar voren komt. Dat moet natuurlijk op de site zelf gebeuren en kan ook worden ondersteund in allerlei media. Zorg dat de site direct antwoord geeft op een belangrijke vraag van de doelgroep.
 

3 tips gericht op het eerste bezoek

  1. Gebruik geen uitgebreide “product tours” of tips om wegwijs te worden in een nieuwe website of applicatie. Laat ze gewoon hun gang gaan en geef ze de informatie die ze nodig hebben binnen de context van handelingen of taken.
  2. Zorg dat bezoekers een voor hen belangrijke taak kunnen uitvoeren tijdens het eerste bezoek. Dit geeft direct een gevoel van succes. Laat ze een “aha!” moment ervaren waardoor ze direct begrijpen dat de website of applicatie hun leven makkelijker maakt.
  3. Zorg voor een positieve en verrassende ervaring. Ga verder dan functionaliteit door een waardevolle ervaring te creëren die past binnen de persoonlijkheid van je organisatie.
    “Be more than useful. Be likeable.”

Aandachtspunten na livegang

  • Ga bij opvallende of onverwachte meetresultaten de dialoog aan met je doelgroep: UX of usability onderzoek. Of zorg dat bezoekers feedback kunnen achterlaten op de website.
  • Neem ieder jaar de tijd om doelstellingen aan te scherpen en dus ook je content strategie waar nodig aan te passen.

Uitbreiding en doorontwikkeling

Na de livegang is het zaak de gewenste rol van de website verder in te vullen. Denk vooruit en geef invulling aan de toekomstige interactie op basis van:
  • Communicatiekalender of jaarplan;
  • Uitbreiding en/of verfijning van de content;
  • Doorontwikkeling van onderdelen;
  • Actualiteiten en updates;
  • Campagnes.
Bouw een relatie op met de bezoeker en leer van elkaar.
 

Marcel de Jong

Sinds 2010 werkt Marcel bij Estate in digitale designprojecten aan strategie, concept, interactie en vorm. Voor een optimaal effect denkt hij graag mee over de manier waarop wordt samengewerkt met klanten en collega's.

Reacties ()