Marketing 1493 x bekeken

De rol van de studiekiezer in de journey van een potentiële student

29 mei 2017 - Marcel de Jong

Wij hebben ervaren dat de studiekiezer één van de belangrijke contactmomenten is die je als onderwijsinstelling hebt met een potentiële student. Op het moment dat potentials serieus nadenken over een onderwijsinstelling of hogeschool, dan komt vrijwel direct de opleidingenzoeker of studiekiezer in beeld.

6 verschillende rollen van de studiezoeker:

  1. Als ‘quick search’ op diverse pagina’s binnen de site. Met deze compacte vorm van de studiekiezer kan vanaf de homepage of vanaf informatieve pagina’s snel worden doorgeklikt naar relevante opleidingen.
  2. Als verkenningstool waarmee potentials kunnen grasduinen door het gehele aanbod. Een goede filter is hierbij essentieel. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om de vooropleiding aan te geven. Een voorbeeld hiervan is de studiekiezer op de website van Fontys.
  3. De weergave van opleidingen in een overzichtelijke lijst of grid (blokkenweergave) helpt de potentiële student bij het snel vinden van opleidingen die relevant zijn. De zoekresultaten van het Summa College laten dit goed zien.
  4. De opleidingspagina is vaak de eerste indruk die men krijgt van een opleiding. De informatiebehoefte van potentials is divers. Ze willen snel alles weten over de inhoud van de opleiding en de eisen die aan de student worden gesteld. Op de opleidingspagina van Fontys maken we gebruik van cards om de informatie van een opleiding compact en overzichtelijk weer te geven. Dat werkt goed op desktop en mobiel. Sommige van deze cards bevatten keuzemogelijkheden of linken door naar een detailpagina met meer informatie.
  5. In de journey van oriëntatie naar aanmelden zijn fysieke contactmomenten tussen potential en instelling onmisbaar. Open dagen en proef studeren spelen een belangrijke rol in de overtuiging en de keuze van de potential. Deze onderdelen komen op de opleidingspagina en andere plaatsen op de website nadrukkelijk terug.
  6. Met de mogelijkheid tot aanmelden wordt het wervingsproces van studenten afgerond. Dit gaat in sommige gevallen gewoon via de website. Is dat niet het geval, dan is het zaak deze stap zo helder mogelijk te maken. Op de website van ROC Tilburg wordt niets aan het toeval over gelaten als het gaat om aanmelden.

Goede voorbeelden uit de praktijk

Je snapt nu dat de studiekiezer een van de meest belangrijke onderdelen van een onderwijswebsite is. Deze verdient een centrale plek binnen de website en moet goed te vinden zijn op desktop computer en alle devices die de doelgroep hanteert. Hierbij is onze ervaring dat laatste generatie scholieren dit voor meer dan de helft op een smartphone of tablet doet.

De rol van digitale partner in het onderwijs vervullen we al meer dan tien jaar met plezier en succes. Hieronder een aantal voorbeelden van platformen voor het onderwijs, waarmee wij de verschillende mogelijkheden toelichten.

Fontys Hogescholen
Genomineerd voor website van het jaar 2014
Mobile first

Een project met een duidelijke missie: ook mobiele bezoekers een warm welkom heten. De website moet aansluiten bij de huidige trends en met name de jongere doelgroep van Fontys optimaal ondersteunen bij het maken van de juiste studiekeuze.

  • Mobiel vriendelijke filter voor opleidingen.
  • Per opleiding een overzichtspagina in de vorm van ‘cards’.
  • Harmonica’s voor een compacte informatieweergave.

Meer over deze case.

De Haagse Hogeschool

Genomineerd voor een Dutch Interactive Award 2017
Genomineerd voor een Sitefinity Site of the year award 2016
hhs-macbook-2

Samen met de betrokken partijen hebben we in korte tijd een geheel nieuwe website neergezet op basis van de merkidentiteit. Er is veel ruimte voor eigentijdse vormen van content. Met foto’s, video’s, vlogs en koppelingen met socials vertellen studenten, medewerkers en onderzoekers zelf hun verhaal over De Haagse Hogeschool.

Meer over deze case.

Summa college

ipad_summa

Met een heldere indeling komen studenten snel op de juiste plek én bij de juiste informatie:

  • Gebruiksvriendelijk en efficiënt beheerssysteem.
  • Snel kunnen zoeken en een goede filtering.
  • Meer beeld, minder tekst.
 

ROC Tilburg

Winnaar Sitefinity site of the year award 2015
roc-tilburg-laptop

Een duidelijke website die antwoord geeft op de vragen van potentiële studenten en hun ouders/verzorgers. Met deze wens kwam ROC Tilburg in het voorjaar van 2014 bij ons terecht. De jonge doelgroep van ROC Tilburg is het gewend om snel informatie te vinden, het liefst met mobiele telefoon.

Meer over deze case.
 

Marcel de Jong

Sinds 2010 werkt Marcel bij Estate in digitale designprojecten aan strategie, concept, interactie en vorm. Voor een optimaal effect denkt hij graag mee over de manier waarop wordt samengewerkt met klanten en collega's.

Reacties ()