Business 2556 x bekeken

Onmisbare tips bij het kiezen van een nieuw CMS

12 januari 2017 - Fokkejan Meijer

Cool! Je hebt de stap gezet om een nieuwe website te laten ontwikkelen, of je bent in ieder geval aan het oriƫnteren op mogelijke opties en leveranciers. Elke website wordt tegenwoordig gebouwd op een CMS, om je content snel en gemakkelijk te kunnen publiceren zonder al te veel technische kennis. Nu je de kans krijgt om opnieuw te kiezen, hebben wij een aantal tips op een rijtje gezet om je daarbij te helpen.

Bedenk van tevoren wat het doel is van je website en wat dat betekent voor de functionele wensen. Ga alvast eens na welke opties voor jouw nieuwe website van toepassing zijn, enkele voorbeelden:

  • Mijn website moet meertalig zijn.
  • Ik wil gepersonaliseerde content aan mijn bezoekers aanbieden op basis van bezochte pagina’s of eerdere aankopen.
  • De bezoekers op mijn website moeten veilig kunnen inloggen in een persoonlijke omgeving.
  • Mijn redacteuren moeten elk een eigen deel van de content kunnen beheren.
    Ik wil gaan bloggen en mijn berichten wil ik automatisch delen op social media.
  • De redacteuren moeten automatisch inloggen in het CMS met hun Windows account.
  • Ik ga online producten verkopen en verkochte producten worden automatisch in mijn voorraadbeheersysteem bijgewerkt.
  • Ingevulde formulieren moeten automatisch in ons klantensysteem worden verwerkt.
Tegenwoordig worden alle websites standaard responsive gebouwd, zodat je website op alle smartphones en tablets er ook goed uitziet. Als redacteur wil je wellicht zelf kunnen bepalen hoe je content er uit komt te zien, of zelfs welke delen je wel of niet wilt tonen op kleinere beeldschermen. Oplossingen om dit als redacteur te kunnen bepalen verschillen per CMS.

SEO & Marketing mogelijkheden

Je content moet uiteraard goed scoren in zoekmachines als Google en Bing! De invloed die je hierop hebt als redacteur, wil je graag optimaal benutten. Denk hierbij aan URL-structuur, meta data, Open Graph tags of zoekwoord dichtheid. Sommige CMS-en bieden standaard functionaliteit die jou hierbij helpen.

Met analytics verzamel je data over je bezoekers. In hoeverre wil je dit integreren met je CMS? Wil je gepersonaliseerde content aanbieden aan terugkerende bezoekers? En ga je nieuwsbrieven versturen? Dan is het makkelijk om je klantenbestand te koppelen aan het CMS zodat je doelgericht kunt targeten.

Veiligheid & Ondersteuning

Naast het feit dat je veel nieuwe features wilt integreren in je website, is het ook goed om te denken aan een goed fundament. Een CMS is vaak een geliefd doelwit bij cyber attacks. Goede beveiliging van je CMS is dus essentieel. Daarom is het goed om te informeren over het updatebeleid van het systeem, worden er periodieke verbeteringen uitgebracht en wanneer worden deze geïnstalleerd? Bedenk ook wie er allemaal toegang mag hebben tot de beheeromgeving. Welk beleid stel je aan het wachtwoordgebruik van je redacteuren en welke beheerder mag wat in het systeem? Wellicht wil je inlogpogingen sowieso beperken vanaf bepaalde werkplekken of na een aantal foutieve inlogpogingen blokkeren.

Informeer ook goed naar wie er beschikbaar is bij lastige vragen die je zelf niet kunt beantwoorden of wanneer er onverhoopt problemen optreden in het CMS. Hierover moet je duidelijke afspraken maken die vastgelegd worden in bijvoorbeeld een Service Level Agreement.

Last but most definitely not least: de kosten

Het aanschaffen van een nieuw CMS brengt meestal een aanzienlijk kostenplaatje met zich mee, zeker als je verzekerd wilt zijn van toekomstige updates, een goed beveiligd systeem en gebruik maakt van enterprise functionaliteiten. Toch zijn er ook gratis systemen beschikbaar, zoals Wordpress of Joomla. Dit komt omdat deze Open Source worden ontwikkeld door een enthousiaste community, zonder winst oogmerk. Je budget zal vaak een belangrijke beweegreden zijn bij het maken van een weloverwogen keuze.

Wanneer jij de knoop wilt doorhakken over je nieuwe CMS, neem mijn genoemde tips dan in overweging en laat je goed adviseren door één of meerdere experts. Vraag ook om relevante referenties wanneer je een advies krijgt. Omdat je graag persoonlijk geholpen wilt worden en niet alleen op basis van verkooppraatjes een keuze wilt maken, zou ik zelfs adviseren om eerst eens kennis te maken met de technische experts van een systeem.

 

Fokkejan Meijer

Als lid van het Front-end team ben ik verantwoordelijk voor de optimale prestatie van online applicaties. Hierbij kun je denken aan een snelle laadtijd, intuïtieve gebruikerservaring, goede toegankelijkheid en makkelijke onderhoudbaarheid. 
Bij Estate werken we in scrumteams intensief samen met klanten en krijg ik als teamlid veel verantwoordelijkheid over de uitvoering van mijn projecten en het faciliteren van klanten. 

Reacties ()