Tech 2986 x bekeken

Welke vorm van virtual reality past bij jouw organisatie?

19 december 2016 - Marcel de Jong

De meeste mensen denken bij virtual reality (VR) aan games en entertainment, maar er is zoveel meer mogelijk! Het grote voordeel van deze technologie is dat de gebruiker of consument geen beeldscherm of ander contactvlak ervaart. Vandaar ook de Engelse benaming ‘immersive’ wat je in het Nederlands onderdompelen kunt noemen: je zit er volledig in.

Hoe kan deze technologie waarde toevoegen binnen jouw dienstverlening? Op dit moment is het een keuze tussen mede bepalen hoe de virtuele toekomst eruit komt te zien of later meelopen met de rest. In deze post filosoferen we over de inzet en mogelijkheden van VR.

Het begint bij de ervaring van de consument

Shoppen in VR maakt het voor consumenten mogelijk om producten levensecht en van dichtbij te ervaren. VR maakt het mogelijk het product in de handen van de doelgroep te plaatsen. In onze VR gereedschapswinkel kun je bijvoorbeeld een boormachine uit het virtuele schap pakken en van alle kanten bekijken. In VR kun je zelfs een product al ervaren zonder iets te kopen. Zoiets wil toch iedere organisatie?

Welke strategische keuzes kun je maken?

Organisaties die iets met amusement of games doen weten dat VR de toekomst is. Maar wat betekent het voor andere sectoren? VR is al succesvol ingezet als sales instrument bij de verkoop van vastgoed. Ook als marketing- en sales tool maakte Volvo er handig gebruik van door een nieuw model al te verkopen, voordat het bestond. Verder wordt VR in de gezondheidszorg al veel gebruikt als simulatie- en opleidingstool.
 
VR wordt een nieuwe manier om het merk te ervaren. Een nieuwe touchpoint in de customer journey. Binnen organisaties kan VR ook kosten besparen door mensen virtueel bij elkaar te brengen en reiskosten te besparen.
 
Denk bij de de inzet van VR allereerst aan je doelgroep: past het bij ze en gebruiken ze de juiste technologie? Zo ja, brainstorm dan over wat je ze wil laten ervaren. Qua uitvoering en budget zijn er o.a. de volgende opties:

  1. Cardboard (kartonnen) VR
    cardboard-vr
    Dit is de instap variant van VR. Een voorbeeld hiervan is de Albert Heijn Dino spaaractie: een groot bereik qua doelgroep en relatief lage kosten. De cardboard viewer is goedkoop en gemakkelijk te voorzien van de logo of branding van de afzender. Deze viewer maakt VR toegankelijk voor iedereen met een smartphone.

  2. 360 video
    360-video

    Op het eerste gezicht lijkt dit misschien niet wat je zoekt, toch is dit een betaalbare oplossing om snel en relatief eenvoudig een omgeving te scheppen. Zo zou je bijvoorbeeld al virtueel een kijkje kunnen nemen op je reisbestemming in Australië. De laatste ontwikkelingen op het gebied van 360 videocamera’s maken het mogelijk om van omgevingen zoals een te verkopen penthouse snel content te creëren. Op o.a. YouTube is al een behoorlijke hoeveelheid 360 content aanwezig voor de virtuele reiziger. Ook Facebook biedt al de mogelijkheid om eenvoudig 360 video’s te verspreiden.

  3. Een VR installatie
    Wil je je doelgroep meenemen in een virtuele ervaring die past bij je merk, dan leent deze variant zich daar het beste voor. Vrijwel niemand beschikt namelijk zelf over een Oculus Rift of HTC Vive. In een gecontroleerde VR omgeving wordt niets aan het toeval overgelaten. Op een beursstand of binnen een bedrijf staat de VR bril klaar om opgezet te worden. Denk aan een onderwater bezoek aan een mosselkwekerij of een testrit in de laatste Tesla. De Birdy flight simulator is hier een grappig voorbeeld van.
    birdy-flight-simulator
Ga je aan de slag met VR? Denk dan dus aan je publiek, de manier waarop je de ervaring verspreidt en de gewenste ervaring!

Marketing en vindbaarheid

Nu wordt VR nog als een gimmick gebruikt en kun je er nog mee opvallen. Als het over een paar jaar volwassen is dan zal actieve marketing meer een rol gaan spelen. Denk bijvoorbeeld aan product placement in andermans VR omgevingen.
 
Hoe vindt je wat je zoekt in VR? We weten al dat Google met hun nieuwe platform Daydream je de mogelijkheid geeft om met spraak te zeggen wat je zoekt.
VR zal de marketeer een perfect inzicht geven in bezoekersstromen en persoonlijk gedrag binnen een virtuele omgeving. De VR bril registreert waar je naar kijkt en waar je bent. In 2D registreer je nu waar je bezoekers klikken. In een 3D omgeving kun je personen precies volgen: waar ze kijken, hoe ze bewegen en wat ze pakken.

Conclusie

VR is een nieuw kanaal dat niet alleen in sectoren als entertainment en e-commerce grote impact zal hebben bij de eindgebruiker. Hoewel VR hip en happening is zien wij het als nieuw kanaal naast bestaande digitale middelen. Wij denken graag met je mee over de rol van VR binnen jouw organisatie.
 

Marcel de Jong

Sinds 2010 werkt Marcel bij Estate in digitale designprojecten aan strategie, concept, interactie en vorm. Voor een optimaal effect denkt hij graag mee over de manier waarop wordt samengewerkt met klanten en collega's.

Reacties ()