Tech 2603 x bekeken

Highlights Web Summit 2016 – Where the tech world meets

11 november 2016 - Dave van Emmerik

Direct bij thuiskomst heeft Dave alvast de highlights van hét technologische event van het jaar op een rijtje gezet.

Van 400 bezoekers in 2011 tot ruim 53.000 in 2016, allemaal afgereisd naar dé technologische stad van het moment: Lissabon. Afkomstig uit meer dan 160 landen en met 42% vrouwen en 58% mannen een technologisch event van ongekende omvang.

Na Dublin ontgroeit te zijn, heeft de organisatie een nieuw thuis gevonden in de hoofdstad van continentaal Europa. Lissabon heeft haar uitstekende faciliteiten te danken aan de organisatie van de Expo in ‘98. Ondanks het recordaantal bezoekers, had je geenszins het idee dat de schilderachtige stad overspoeld werd. Ook de internetverbinding, het grootste probleem in Dublin, bleek zeer snel en stabiel. Enige pijnlijke uitzondering was het moment waarop Paddy Cosgrave (hoofd Web Summit) alle bezoekers van de opening uitnodigde om live de Facebook stream te bekijken via het aangelegde Wi-Fi en er massaal een zwart scherm getoond werd.

Web Summit volgens de organisatie

“There is no longer such a thing as a ‘tech’ industry – just industries that have been affected by tech. Just as the first industrial revolution 250 years ago left an indelible mark on the lives of the people who lived through it, tech is turning upside down everything we thought about work, social interaction, politics and life itself.”
We’re at an inflection point. The kind of inflection point that comes around not once in a lifetime, but once in several lifetimes. We’ve all seen the world go through times more turbulent than our parents, or their parents, and the only thing we can expect for certain is more change.”

De ideale bezoeker

Wie puur voor code, implementatiemogelijkheden en achterliggende technieken komt, is echt aan het verkeerde adres. Bloomberg omschrijft Web Summit als “Davos for geeks” en dat prijkt ook groot op de voorpagina. Web Summit is een inspiratiebron uit alle lagen van het bedrijfsleven. Het leert je anders kijken naar alledaagse bezigheden, waarbij techniek onbewust een hele grote rol kan spelen.
 
De gevestigde orde focust puur op de toekomst. Door technische vernieuwing aan de top blijven, is de algehele tendens. Dat gaat voor nagenoeg alle bedrijven met vallen en opstaan, maar niets doen is voor de meesten al lang geen optie meer. Startups, die een zeer groot podium krijgen op de Web Summit contrasteren niet met dit inzicht. Zij springen vooral in op alledaagse handelingen en hoe deze te “verbeteren” met de mogelijkheden van nu én die uit de nabije toekomst.

Tech and love

Web Summit _ Tinder

Sean Rad (oprichter en CEO Tinder) vertelt voor een vol Meo Arena dat Tinder uit zijn eigen onzekerheid, het flirten in de kroeg, geboren is. Een technische oplossing die feitelijk niet heel veel voorstelt, aldus Sean zelf, maar tegelijkertijd de hele datingmarkt op zijn kop heeft gezet. Het idee bleek goud waard.

De klant is geen koning meer bij Aston Martin

Simon Sproule (Chief Marketing Officer bij Aston Martin) vertelde dat hun klanten eigenlijk helemaal niet zitten te wachten op elektrische auto’s. Toch is Aston Martin ze aan het ontwikkelen. De vraag is er bij hen nu nog nauwelijks, maar hij is ervan overtuigd dat dit snel anders zal zijn. Voor achterblijvers is volgens Sproule geen plek, ook niet voor een bedrijf met een zeer rijke geschiedenis en de associatie met 007.


Een foutje maken is menselijk, zelfs voor Facebook

Mike Schroepfer (Chief Technology Officer, Facebook) prees de progressie van Virtual Reality en de mogelijkheden die het kan bieden voor de huidige gebruikers van het sociale netwerk. Schroepfer gaf ook aan dat zij hard werken om de 4.1 miljard potentiële gebruikers te binden aan het sociale netwerk, door het gebruik van nieuwe technieken. Niemand zal het ontgaan zijn dat Facebook recentelijk gefaald heeft een satelliet te lanceren om Afrika van internet te voorzien. Een jaar eerder deed Schroepfer al de voorspellende uitspraak “you don’t make big bets without having big failures.”

websummit_facebook

Prijswinnende robots

Artificial Intelligence, volgens diverse sprekers nog niet volwassen genoeg, kreeg wel een flink podium tijdens de summit. Het Deense Kubo Robot werd de laatste dag uitgroepen tot winnaar van de PITCH 2016. Het bedrijf ontwikkelt robots die kinderen spelenderwijs leren programmeren. Het concept en de uitwerking zorgden dat ze er met de prijzenpot van € 100.000,- vandoor gingen.

De invloed van Trump

Met de gonzende ophef over de Amerikaanse verkiezingsuitslag in het achterhoofd, vatte Gary Vaynerchuk (CEO, VaynerMedia) het allemaal puur en ongenuanceerd samen “Sh*t's changing, people are baffled by results of elections, but I am not”.


Een rugzak vol inspiratie

Terug in het vertrouwde Tilburg biedt dit voldoende stof tot nadenken over de oplossingen die wij als Estate kunnen bieden aan onze klanten. Daar liggen nog eindeloos veel mogelijkheden. En laten wij nou net een bureau zijn dat juist het allerliefst (vanuit de techniek) meedenkt met onze klanten!
 

Dave van Emmerik

Webdeveloper met interesse voor de interactie tussen Design, Front-End, UX en IxD. Stiekeme liefhebber van PHP en is overtuigd van de toekomst van JS.

Reacties ()