Tech 3168 x bekeken

Trendspotting at The Next Web Conference 2016

23 juni 2016 - Marcel de Jong

De digitale wereld ontwikkelt zich in rap tempo! Younes, Koen, Thomas en Marcel bezochten de conferentie op zoek naar de laatste trends en hebben vanuit de eigen discipline de ervaringen beschreven.

The first time – Thomas Neis

Na enkele toffe verhalen te hebben gehoord van collega’s die vorig jaar TNW bezochten was het dit jaar dan ook mijn beurt om te gaan. Met redelijk hoge verwachtingen vertrokken we naar Amsterdam en ik kan je vertellen dat deze uiteindelijk ruimschoots overtroffen zijn. Opvallend was dat er, ondanks 148 sprekers op 8 verschillende stages en meer dan 20.000 bezoekers, een ontzettend relaxte en intieme sfeer hing. Zo kon het bijvoorbeeld ineens zo zijn dat je naast Julie Zhou, de VP Product Design bij Facebook of YouTube grootheid en filmmaker Casey Neistat stond. Terwijl je ondertussen aan het genieten was van een lekkere snack uit het ruime aanbod aan foodtrucks.
Wat ik verder uit de talks heb geleerd? De toekomst van digitale communicatie ligt in de gifjes, sommige problemen zijn het oplossen niet waard, we moeten succes herdefiniëren en je mobiele scherm is je nieuwe televisie.

TNW door Koen zijn bril

P1100482-min

Nadat ik vorig jaar voor het eerst TNW heb mogen meemaken, waren de verwachtingen voor dit jaar al vrij hoog. Dit jaar zou het allemaal “bigger and better” worden. Nou, dat is wat mij betreft ruim waargemaakt: meer podia (keuzestress!), meer publiek, meer foodcourts, meer ruimte, betere organisatie, nóg betere sfeer. Kortom meer van alles. TNW is voor techies wat een festival is voor muziekliefhebbers. En je steekt er nog wat van op ook.
Natuurlijk waren er veel grote namen vanuit de hele wereld te horen en te zien. Maar wat mij opviel, is dat een trend die ik vorig jaar al opmerkte, dit jaar werd doorgetrokken. Of het nu bewust of onbewust was, veel sprekers stonden stil bij de rol van internet in de maatschappij van nu. Naast alle tech hosanna, zorgde dat wat mij betreft voor een goede balans. En in een maatschappij waarin technologie steeds vanzelfsprekender wordt, maar ook steeds ongrijpbaarder, denk ik dat het steeds belangrijker wordt om daar bewust van te zijn.
Ik kijk alweer uit naar volgend jaar!

Younes genoot van de vele verhalen

The Next Web, echt een evenement waar ik graag bij wilde zijn als Estater. Te meer door de lange lijst met inspirerende sprekers die zouden gaan vertellen over de hun successen binnen ons vakgebied. Ik was dan ook erg enthousiast toen ik mijn eerste indrukken kreeg en samen met collega's op TNW rond liep. Een super goede atmosfeer, met leuke mensen en daarbij ook nog super inspirerende verhalen. Wat mij het meest heeft aangegrepen is dat er in onze business een cultuur bestaat waarin mensen elkaar laten leven en dat er zeker ruimte is om te proberen. Je merkt dit goed doordat je hoort dat startups / gevestigde bedrijven kunnen doen wat ze graag willen en hierdoor successen kunnen boeken. Super goed dat dit op een conferentie gedeeld wordt, want hier kunnen wij van leren.
Wat mij heel erg is bij gebleven is dat we vooral dàt moeten doen waar wij goed in zijn en plezier uit halen, want dat is een goede drijfveer. Als ontwikkelaar wil je dan natuurlijk ook iets tastbaars. Dat was voor mij het praatje van Sammy Kamkar, waarin hij vertelde over zijn wilde avonturen op het gebied van hacking. Mooie verhalen over hoe Sammy een aantal jaar geen computer heeft mogen gebruiken door 'de myspace hack' en hoe hij steeds angstig af moest wachten tot duidelijk werd dat hij toch echt gesnapt was.

Marcel genoot van de digitale innovatie

Mijn collega’s hebben in de voorgaande paragrafen al duidelijk gemaakt dat je TNW niet mag missen. Het is ook gewoon leuk om met een stel designers en developers nieuwe trends en technologieën te ontdekken.

TNW Conference brengt in beeld waar het met de digitale wereld naartoe gaat. Grote bedrijven als Zalando scheppen een platform voor hun industrie en helpen met de digitalisering van de fashion branche: “Bringing technology and fashion together”. Virtual en augmented reality gaan de manier waarop we omgaan met onze omgeving en producten totaal veranderen. Denk bijvoorbeeld aan een makelaar die je in virtual reality een aantal huizen laat zien. Robert Scoble laat de laatste ontwikkelingen op dit gebied zien.


Terwijl je virtueel rondkijkt past hij naar wens het interieur aan. Ook de trend naar individuele benadering van klanten komt in meerdere presentaties terug: “Death to the mass, long live relationships”. Ophouden dus met het plakken van labels op mensen, iedereen is anders. In de vorm van programmatic marketing en personalisatie kun je hier invulling aan geven.

De meest waardevolle talk voor mij was die van Jon Troutman over de relatie die we aangaan met de producten om ons heen. Een app op je smartphone moet zorgen voor “quality time together” en dus waardevolle functies of inzichten geven. Bepaal van te voren welk type relatie je met een app, website of ander product wilt creëren: 

Al met al verschuift technologie steeds meer naar de achtergrond. De interface verandert van touchscreens naar gebaren in virtuele ruimtes. De relatie met gebruikers is de rode draad bij de (door)ontwikkeling van producten en diensten. Ik ben nu al benieuwd naar de trends van volgend jaar!
 

Marcel de Jong

Sinds 2010 werkt Marcel bij Estate in digitale designprojecten aan strategie, concept, interactie en vorm. Voor een optimaal effect denkt hij graag mee over de manier waarop wordt samengewerkt met klanten en collega's.

Reacties ()