Business 4321 x bekeken

Wat gaan ze doen met die lege gebouwen?

11 mei 2016 - Alex Otten

Verlaten schoolgebouwen: een toekomstvisioen of werkelijkheid? Mijn visie op het onderwijs van de toekomst deel ik graag met jullie.

Vorige week was ik op bezoek bij een van onze klanten, een onderwijsinstelling. Met uitzondering van de vriendelijke dame aan de receptie, was het gebouw verder volledig uitgestorven vanwege de vakantieperiode. Op de terugweg moest ik denken aan een uitspraak van Ruud Veltenaar. Hij zegt dat schoolgebouwen over een tijdje alleen nog ingezet kunnen worden als museum, omdat onderwijs vanuit een schoolgebouw dan niet meer nodig is.

Samen met collega Marcel heb ik recent gewerkt aan een whitepaper over ‘het einde van het diploma’ en wat ‘the next best action’ is voor onderwijsinstellingen. Een leuke oefening om eens helemaal buiten de gebaande paden te denken over hoe we in ons leven kennis opdoen en hoe we dat in de toekomst willen gaan doen.

Ik ben er van overtuigd dat de huidige manier van onderwijs niet meer past in de huidige tijd. De beschikbaarheid van content (en dus kennis) is gigantisch en de manieren om deze kennis tot ons te nemen zijn ook bijna onbegrensd. Waarom zou je nog vier jaar in de schoolbanken doorbrengen?
Mensen die ik erover spreek in het onderwijsveld zien dit ook. Echter, komen zij vaak niet verder dan het aanbieden van dezelfde content, maar dan in een andere jasje. Bijvoorbeeld via YouTube, een smartboard of een e-learning portal waar je ‘in je eigen tempo’ lesstof tot je kunt nemen. Met alle respect voor deze initiatieven, ben ik van mening dat het radicaler kan en moet.

Laat ik voorop stellen dat ik vooral een kleine MKB ondernemer ben en geen verstand heb van didactiek en pedagogiek. Vanuit mijn optiek leiden we mensen op voor een (loop)baan. De meeste opleidingen (zeker op het MBO en HBO) zijn er op gericht om mensen af te leveren op de arbeidsmarkt. Dat de onderwijsstandaard achterloopt op het bedrijfsleven is bekend. Het tempo waarmee het bedrijfsleven zich nu ontwikkelt, is niet bij te houden door het onderwijs. De kloof wordt dus groter. Tijd voor actie!

Als we niets doen, worden we links of rechts ingehaald. Vroeg of laat staat er een organisatie op van het kaliber Google, Apple of Facebook die dit gat opvult. Dit zijn organisaties die niet worden geremd door regels, heilige huisjes en in staat zijn gebleken om businessmodellen te ontwrichten. Gaan we daar op wachten? Ik hoop van niet. 

Een concrete oplossing heb ik niet. Wel zie ik voor me dat kennis veel meer wordt ‘geconsumeerd’ op het moment dat je er het meeste aan hebt; gedurende je hele leven. Op een manier die past bij het moment en de beschikbare technologie. Dit doen we nu al door snel even iets op te zoeken op internet. Hoe mooi zou het zijn als er op basis van mijn profielgegevens een suggestie wordt gedaan voor kennis die binnenkort voor mij bruikbaar is? 
Ik denk dat dat nu al kan. Als je mijn leeftijd, functie en competenties van LinkedIn slim combineert, moet er een advies te geven zijn over de fase waarin ik zit en welke kennis ik nu nodig heb. Ook hier geldt het R.I.P. principe: Relevant, Immediate en Predictive dat wij gebruiken om websites slimmer te maken aan de hand van profielen.

En wat doen we dan met al die lege schoolgebouwen als we niet meer in de schoolbanken hoeven te zitten? Bedrijfsruimte is ook niet nodig, want we werken overal waar we maar willen. Dan toch een museum?
 

Alex Otten

‘Internet is als water uit de kraan’ aldus Alex. Nieuwe kansen dienen zich elke dag aan en Alex is sinds 1995 actief om die kansen te ontdekken en in te zetten voor de doelen van zijn klanten. Alex is niet alleen directeur bij Estate internet, maar houdt zich ook actief bezig met het geven van onderwijs en de begeleiding van jonge talenten. ‘Antwoorden is het nieuwe zenden’ is zijn motto.

Reacties ()