Agilelicious 4018 x bekeken

Taking the shortcut: van idee tot product

11 mei 2016 - Frank Henselmans

Experimenteer en leer. Verlos jezelf van alle brainwaves en kom in actie. Waarom? Gewoon omdat het kan.

We zijn allen in meer of mindere mate bekend met het natuurlijke proces om van een idee tot een daadwerkelijk product te komen. De gebruikelijke werkwijze bestaat uit een viertal stappen, al dan niet met subtiele verschillen:

1. Je komt op een idee. Meestal is dit tijdens een moment van totale ontspanning: in de kroeg, tijdens het autorijden, vlak voordat je in slaap valt of op elke andere plek waar het eigenlijk de bedoeling was om even niet na te denken. Wellicht begin je alvast te krabbelen op een bierviltje, maar feit is: een groot deel van de ideeën overleeft deze fase niet. Doordat ze weer vergeten worden (toch te moe om even je notitieblok er bij te pakken voor je in slaap viel), omdat het moment er niet naar was (vrij lastig schrijven tijdens het autorijden) of omdat het nuttigen van bepaalde substanties een slechte invloed had op je beoordelingsvermogen wat een goed idee nou eigenlijk is.

2. Tijd om alles te analyseren en onderzoek uit te voeren! Is dit eigenlijk wel een goed idee? Waar zou het voor gebruikt kunnen worden, of welke (bezoekers)behoefte zou het kunnen vervullen? Hebben we statistieken om dit idee mee te vergelijken? Voor wat voor soort bezoekers zouden we dit idee eigenlijk uitwerken? Wat zijn de belangrijkste definities en criteria? Wellicht kunnen we er nog een toptakenonderzoek voor uitvoeren!

3. Het  begint een conceptuele vorm aan te nemen. Er zal een Wireframe gebouwd moeten worden, aan de hand van de gewenste informatiearchitectuur inclusief een interactieontwerp. Er zal gekeken moeten worden welke oplossing dan eigenlijk de beste is. Werkt je idee beter als een app, of wellicht toch als website? Of zijn er meer mogelijkheden als je het als een desktop app bouwt? Er moet nog een grafisch design gemaakt worden, functioneel ontwerp en wellicht zijn we dan op het punt gekomen dat het idee gebouwd kan worden.

4. De fase van het prototype: na lang nadenken is het eindelijk tijd om daadwerkelijk de spreekwoordelijke handen uit de mouwen te steken. 

Bovenstaand stappenplan verloopt meestal niet in één opvolgende reeks, maar in verschillende iteraties – het is een zelf-herhalende cirkel.

Ikzelf ben een Front End Developer en sta tot mijn knieën diep in de modder als het op het produceren van websites, apps of andere internetproducten aan komt. Voel je dezelfde frustratie die ik ondertussen voel? Als ik een geniaal idee heb, wil ik daar zo snel mogelijk vorm aan geven; kunnen voelen, zien, benieuwd naar hoe het in de praktijk nou eigenlijk uitpakt. Bovenstaand proces schreeuwt aan alle kanten ‘duurt lang!’. Ik heb projecten gezien waar een idee na meer dan een jaar uiteindelijk pas uitgewerkt kon worden, maar waar het originele idee haar hele charme en bedoeling verloren had. Ben je bang dat jouw idee verzand in eindeloze processen en iteraties? Gooi het dan eens over een andere boeg!

Experimental Prototyping: taking the shortcut

Het idee van Experimental prototyping is dat je alle grond en tijd voor twijfel wegneemt en direct tot actie overgaat. Het is een werkwijze die geen ruimte laat voor situaties waarbij een idee afdrijft van haar originele waarde. Wellicht blijkt in de onderzoeksfase dat iemand het al eerder geprobeerd heeft en daar gruwelijk in faalde. Wellicht blijkt in de conceptfase dat er nog tientallen toevoegingen gedaan kunnen worden die het idee nog toffer maken. Uiteindelijk blijk je weken zo niet maanden besteed te hebben aan het uitkristalliseren, heb je het overzicht over alle complexiteit verloren en is er nog steeds niks concreets wat je nou echt hebt kunnen ervaren. Daarnaast is er bij elke stap het risico dat er een extra grond voor twijfel over de uitvoer bij komt. Kortom: sla de hele onderzoeks- en conceptfase over en bouw per direct een prototype aan de hand van je bierviltje en niet op basis van een functioneel ontwerp, Wireframe en design.

Ter illustratie, laten we als idee nemen dat we een lamp licht willen laten geven op basis van een Twitterfeed. Je zou een fysieke lamp moeten bouwen met een microcontroller, die data binnen sleept via het internet. Dit is tevens alles wat je nodig hebt om een eerste prototype te bouwen: lamp, microcontroller, internettoegang, voilà! 

Juist in een brainstorm- of conceptfase kunnen er twijfels ontstaan over de concrete uitvoer: welke data slepen we precies binnen van Twitter? Doen we dit op basis van een locatie? Willen we alleen bepaalde woorden weergeven? Hoe vertalen we de invoer van tweets (ofwel: tekst) naar een lamp? Knippert de lamp een keer, of past de kleur zich aan? Hoe bepalen we de kleur van een tweet dan? Hoe snel moet de lamp zich aanpassen? Hoe zorgen we dat de doelgroep begrijpt wat de lamp nou eigenlijk doet? Hoe gaat dit geld opleveren? Waar gaan we de lamp plaatsen? De allerbelangrijkste dooddoener die ik heel erg vaak heb gehoord: wat is hier het praktisch nut van? Met elke vraag die je stelt neemt de mogelijke twijfel toe en raak je steeds een stapje verder verwijdert van de leukste fase: prototyping

Is bovenstaande werkwijze heilig? Absoluut niet. Het strikte ontwerpproces bestaat niet voor niks en is er eentje waarbij het gros van de risico’s uitgebannen wordt. Waarbij je zeker weet dat het product wat je uiteindelijk neer zet goed is. 

Experimental prototyping kun je doen als je iets vlug wil uitproberen, nieuws wil leren of wanneer je niet per direct criteria neer kunt zetten. De belangrijkste reden is echter dat je op een geheel andere wijze kunt conceptualiseren met een prototype. Je gaat niet uit van je eigen ervaringen of wat je in vakbladen kunt vinden, maar je hebt een daadwerkelijk prototype om een concept uit op te bouwen. 

Immers, het is toch veel cooler als je alvast een lamp klaar hebt staan aan de tekentafel? 
 

Frank Henselmans

Ik sta bekend als een echte virtuoos op het toetsenbord en word erg gelukkig wanneer ik mij over het Front-end deel van een website mag buigen, als een echte codefluisteraar. Mijn klanten zijn verspreid over diverse branches en daar ligt een toffe uitdaging, want ik wil altijd weten wat er bij de klant speelt.

Reacties ()