Marketing 5707 x bekeken

Handige tools die je op weg helpen in Google Adwords

11 mei 2016 - Liesbeth Andressen

Het succesvol beheren van een Google Adwords campagne is niet zo eenvoudig als het soms lijkt. Ik help je graag op weg en heb enkele tools voor je geselecteerd.

Het managen van een Google Adwords account kost tijd en energie. Je hebt tijd nodig om de basisfunctionaliteiten van Adwords onder de knie te krijgen en je moet tijd vrijmaken om je lopende campagnes nauwgezet in de gaten te houden. Uiteraard is het ook essentieel dat je op de hoogte bent en blijft van de laatste trends op het gebied van PPC.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel bedrijfseigenaren Google Adwords geen kans geven, of erger nog, ervan overtuigd zijn dat een account aanmaken en deze met standaard instellingen te draaien, voldoende zijn om tastbare bedrijfsresultaten te behalen.
 
Ik help je graag op weg naar doelgericht campagnemanagement met zes handige tools die onder beginners vaak niet zo bekend zijn. Deze zijn cruciaal om een account effectief te managen, zonder daar veel tijd aan te spenderen.
 
De tools kunnen echter pas goed ingezet worden als je aan het volgende hebt voldaan: 

  • De concurrentie en branche waarin je actief bent, zijn geanalyseerd. 
  • De juiste zoekwoorden en negatieve zoekwoorden zijn bedacht
  • De advertentieteksten zijn in orde.
Laten we van start gaan met de tools!

Adwords Editor

De Adwords Editor stelt je in staat bulksgewijs wijzigingen te maken in je campagnes. Zo kun je met de Adwords Editor in een handomdraai de url's van al je advertenties updaten of een lange lijst met zoekwoorden toevoegen aan je campagne. Het is daarnaast ook mogelijk in de Adwords Editor bestanden te exporteren naar Excel formaat, de wijzigingen in deze Excel template te maken en het meteen weer te uploaden. Zonder de Adwords Editor is dit een tijdrovende bezigheid.

In de nieuwste versie van de Adwords Editor kun je nu ook meerdere schermen tegelijkertijd openen. Dit geef je als gebruiker de mogelijkheid om binnen jouw account verschillende onderdelen tegelijkertijd te bekijken, of als je meedere accounts hebt, de prestaties van je accounts eenvoudig met elkaar te vergelijken.

Labels

Labels vereenvoudigen het zoekproces in je account. In plaats van steeds weer te bekijken hoe een zoekwoord, advertentie of advertentiegroep heeft gepresteerd, gebruik je de labels om deze elementen te markeren. 
Enkele voorbeelden:

  • Brand campagnes.
  • Goed presterende zoekwoorden.
  • Zoekwoorden met hoge kosten per klik.
  • Advertenties met een goede doorklikratio.
Om het nog eenvoudiger te maken, heeft Google alvast een reeks voorgedefinieerde labels voor je gemaakt, die je meteen kunt gebruiken in je eigen campagnes.

Advertentievoorbeeld en -diagnose

Zoek jij zelf wel eens in Google om te controleren of de advertentie getoond wordt?
Dat is een klassieke beginnersfout en heeft een negatief effect op de campagne.
Het resulteert in een verhoging van het aantal impressies en verlaging van het CTR, want je klikt er uiteraard niet op. Een lagere CTR heeft weer effect op de kwaliteitsscore, wat er weer toe leidt dat je advertenties minder vertoond zullen worden.

Dit is te voorkomen. Ik raad dan ook aan om de Ad Preview tool hiervoor te gebruiken. Hiermee kun je zoekopdrachten uitvoeren zonder dat dit effect heeft op je impressies. Je kunt hierbij ook aangeven vanaf welke locatie je zoekt en welke taal je gebruikt. Met deze gegevens is het mogelijk om te analyseren hoe verschillende gebruikers je advertenties te zien krijgen.

Tot zover het eerste deel van dit tweedelige artikel. In het volgende deel vertel ik je meer over biedstrategieën, filters en conversies.

 

Liesbeth Andressen

Reacties ()